ADN Barça al Brasil

Agustín Peraita es va incorporar a l’FCBEscola Sao Paulo com a director de Projecte Local després del seu pas per l’FCBCoaches Academy

Sao Paulo és el centre financer i econòmic del Brasil. Més de 20 milions d’habitants viuen a la seva àrea metropolitana. És una de les zones més poblades de Sud-americà i és, també, un dels bressols més importants del futbol mundial. Botafogo, Corinthians, Palmeiras, Santos i Sao Paulo són alguns dels millors equips d’una zona en la qual el Barça va desembarcar l’any 2014 amb la creació de l’FCBEscola Sao Paulo.

Ensenyar a jugar a futbol als nens dels pentacampions del món. Aquest és el repte. I, de moment, s’està aconseguint amb tant d’èxit que la idea va seduir l’Agustín Peraita, que, amb 28 anys, es va convertir en el director de Projecte Local de l’FCBEscola de Sao Paulo. Anteriorment havia entrenat la Gramenet, el Vilassar, la Fundació Grama i el Sabadell.

Peraita, un del centenar d’alumnes que al mes de febrer va assistir a les classes de l’FCBCoaches Academy, va decidir fer les maletes i deixar Catalunya. Un camí, el de marxar a l’estranger, que seguiran en el futur molts dels seus companys de curs de l’FCBCoaches Academy.

Com un director esportiu

Per què Sao Paulo? “Per la seva mística. El Brasil és un país on es viu el futbol amb passió, amb alegria, són els pentacampions del món, tenen molt talent i és una economia emergent amb un idioma fàcil i ràpid d’aprendre. És un repte que m’apassiona. Vull explicar als nens i nenes brasilers com es juga a futbol des de la filosofia Barça”, explica Agustín Peraita.

Ell és un enamorat de la seva feina. Del futbol. De la pilota. Així ho va demostrar en cadascuna de les frases que va utilitzar per escriure l’any passat el seu llibre: “Vull que el meu equip jugui com el FC Barcelona de Guardiola”. Ara la seva feina ha canviat. Ja no crida des de la banqueta per donar ordres als seus jugadors. Ara exerceix de director de Projecte local.

“La meva feina aquí és molt similar a la que fa un director esportiu en un club. Jo sóc l’encarregat de garantir que la planificació dels entrenaments per part dels tècnics, la metodologia de treball i l’estil de joc dels equips segueixi fil per randa el model Barça. Els entrenadors formats a l’FCBCoaches Academy som els ambaixadors de la marca Barça al món i els transmissors en l'aspecte futbolístic del seu ADN”, comenta.

L’FCBEscola de Sao Paulo té 600 jugadors d’entre 6 i 15 anys repartits entre l’escola i les activitats de tecnificació. Són nois d’un perfil social molt divers entre els quals predominen els fills de les classes altes de Sao Paulo que juguen el torneig intern, alguns campionats externs de curta durada i partits amistosos.

Una gran responsabilitat

“L’FCBCoaches Academy ens ha servit per introduir tot el know how del Barça al nostre disc dur i ara l’hem d’aplicar. Aquesta és la nostra gran responsabilitat. Jo he escollit el Brasil, però altres companys meus ho faran a la Xina o els Estats Units. Per això han estat tan importants aquestes classe", diu.

"Escoltar Paco Seirul·lo o Joan Vilà, per exemple, ha fet que se m’encenguin bombetes que ja tenia apagades en l'àmbit futbolístic”, afirma aquest jove tècnic que reconeix que el bon moment esportiu del Barça els ajuda.

“Tant els entrenadors locals com els nois veuen guanyar l’equip de Luis Enrique jugant un futbol de toc que els diverteix i els enamora, i així és més fàcil convèncer-los que estan en la direcció correcta”. En el camí de l’ADN Barça.